Perayaan kaum India atau hindu dipanggil “Deepavali”
yang bermaksud “Sebarisan Pelita”. Ianya dirayakan pada 22 Oktober/November
atau ke 14 bulan Aipasi dalam kalendar Tamil (antara bulan Oktober dan
November). Selain itu, ia juga dikenali sebagai “Pesta Cahaya”. Ianya disambut
dengan memasang pelita kerana mereka percaya bahawa kecerahan mengatasi
kegelapan dan kebaikan mengatasi kejahatan.
Di pagi
perayaan, masyarakat Hindu akan menyucikan tubuh badan dengan memakai sedikit
minyak di kepala dan mandi. Kemudian mereka bersembahyang di rumah atau
dikuil-kuil.Seterusnya, mereka berkunjung ke rumah kaum keluarga dengan membawa
kotak-kotak kecil berisi manisan dan membawa bersama apabila berkunjung ke
rumah saudara-mara mereka. Lukisan yang dibuat daripada tepung beras
berwarna-warni “Rangoli” adalah sebagai
menyambut tetamu di hadapan rumah.
Selain itu, mereka juga menyambut hari Thaipusam.Hari
Thaipusam merupakan hari menunaikan nazar dan menebus dosa yang telah dilakukan
sepanjang tahun. Tetapi tidak semua penganut Hindu akan menunaikan nazar. Nazar
ialah memohon hajat kepada Dewa Murugan. Jika permohonan dikabulkan, maka satu
acara tertentu diadakan sebagai tanda kesyukuran. Kebiasaanya, murid yang akan
menduduki peperiksaan, wanita yang berhajat untuk mengandung, lelaki yang
meminta nazar semoga ibu bapanya selamat merupakan antara faktor utama penganut
Hindu memohon nazar.
Pada hari tersebut,
mereka akan membawa susu yang diisi dalam belanga kerana susu itu dianggap
paling suci . Kemudian, susu tersebut diisikan dalam belanga tembikar atau aluminium.
Belanga berisi susu tersebut dihias dengan pelbagai corak, warna, daun dan
benang. Belanga ini akan dijunjung di atas kepala dari luar kuil hinggalah ke
dalam kuil. Walau bagaimanapun, bukan semua penganut Hindu membawa belanga
berisi susu ini. Hal ini demikian kerana pembawaan belanga bukanlah kewajipan
dalam meraikan kebesaran Tuhan Murugan. Ramai juga lelaki Hindu yang mencukur
rambut pada hari tersebut dan mewarnakan kepala yang botak itu dengan warna
kuning daripada kunyit. Amalan ini merupakan satu bentuk melepaskan atau
membayar nazar.
Bagi
yang memohon ampun agar dosa mereka diampunkan, “kavadi” dijunjung di atas bahu
atau di atas kepala. Kavadi ini diperbuat daripada beberapa rod besi atau kayu
yang di atasnya terletak patung dewa Murugan dengan pelbagai saiz dan bentuk.
Antara hiasan utama kavadi ialah bulu burung merak dan bunga-bungaan. Pembawa
kavadi ini lazimnya terdiri daripada lelaki, perempuan, tua, muda dan
kanak-kanak. Berat dan saiz kavadi ini bergantung pada kemampuan seseorang.
Selain itu pembawa kavadi akan diiringi oleh beberapa orang pembantu khas dari
tempat masing-masing. Ada yang diiringi dengan kumpulan muzik , mangkuk perasap
kemenyan dan lain-lain. Dari semasa ke semasa, pembawa kavadi akan berehat di
tangga-tangga tertentu.
Perayaan
Thaipusam lebih meriah di Malaysia jika dibandingkan dengan di India, Hal ini
berlaku demikian kerana di India. Mengikut kajian, Thaipusam dapat
menyatupadukan semua penganut Hindu dari pelbagai ladang dan bandar yang
berkumpul di beberapa buah kuil Hindu yang besar sahaja. Selain disambut di
Malaysia, negara lain juga meraikannya.
Sambutan yang juga untuk
memohon keberkatan dewa Shiva dan Parvati ini juga dikenali sebagai “Kartikeya Thaipusam,
Subramaniam, Sanmukha, Shadanana, Skanda and Guha”. Kejayaan melawan anasir
jahat merupakan kunci utama perayaan ini disambut. Oleh itu, semua rakyat di Malaysia
haruslah bersyukur, kerena Malaysia yang hanya merupakan negara kecil tetapi
berbilang kaum dan agama. Tetapi kita dapat hidup aman dan damai atas payung
kedaulatan yang dikurniakan oleh-nya
No comments:
Post a Comment